NCERT Solutions for Class 6 Sanskrit Chapter 4 विद्यालयः (Vidyalaya)/Class 6 Sanskrit Chapter 4 Solutions
Here are mention CBSE Class 6 Sanskrit Chapter Chapter 4 विद्यालयः Solutions, NCERT Class 6 Sanskrit Chapter 4 विद्यालयः Solutions for Class 6 Students. Text Book Ruchira Part 1 Class 6 Sanskrit Chapter 4 विद्यालयः question answer, Students of Class 6 Sanskrit Chapter 4 विद्यालयः solution pdf for better marks. NCERT Text Book solutions for class 6 Sanskrit Chapter 4 विद्यालयः with extra questions and answer.
NCERT Solutions for Class 6 Sanskrit
Chapter 4 विद्यालयः (Vidyalaya)
1. उच्चारणम् कुरुत।
अहम् आवाम्
वयम्
माम् आवाम् अस्मान
मम् आवयोः अस्माकम्
त्वम्
युवाम् यूयम्
त्वाम् युवाम् युष्मान
तव
युवायोः युष्माकम्
2. निर्देषानुसारम् परिवर्तनं कुरुत -
यथा - अहं पठामि। (वहुवचने)- वयं पठामः।
(क) अहं नृत्यामि।(वहुवचने)-
(ख) त्वं पठसि। (वहुवचने)-
(ग) युवां क्रीडथः।(एकवचने)-
(घ) आवां गच्छावः।(वहुवचने)-
(ङ) अस्माकं पुष्तकानि।(एकवचन)-
(च) तव गृहम। (वहुवचने)-
2. Ans -
(क) अहं नृत्यामि। (वहुवचने)-
वयं नृत्यामः।
(ख) त्वं पठसि। (वहुवचने)-
यूयं पठथ।
(ग) युवां क्रीडथः। (एकवचने)- त्वं क्रीडसि।
(घ) आवां गच्छावः। (वहुवचने)-
वयं गच्छामः।
(ङ) अस्माकं पुष्तकानि।(एकवचन)- मम पुस्तकम्।
(च) तव गृहम् ।(वहुवचने)- युवायोः गृहे।
3. कोष्ठकात उचितं शब्दं चित्वा रिक्तस्थानानि पूरयत -
(क)
--------------- पठामि। ( वयम् /अहम् )
(ख)
---------------- गच्छथः। ( युवाम्/यूयम् )
(ग)
एतत -----------पुस्तकम्। ( माम् /मम )
(घ)
-----------------क्रीडनकानि। ( युष्मान / युष्माकम् )
(ङ)
-----------------छात्रे स्वः। ( वयम् /आवाम् )
(च)
एषा -------------लेखनी। ( तव/त्वाम)
Ans-
(क)
अहम् पठामि।
(ख)
युवाम् गच्छथः।
(ग)
एतत मम पुस्तकम्।
(घ) युष्माकम् क्रीडनकानि।
(ङ)
आवाम् छात्रे स्वः।
(च)
एषा तव लेखनी।
4. क्रियापदैः वाक्यानि पूरयत –
पठसि धावामः गच्छावः क्रीडथः लिखामि पश्यथ |
यथा -
(क)
त्वं ---------
(ख)
आवां ---------
(ग)
यूयं ---------
(घ)
अहं ---------
(ङ)
युवां ---------
(च)
वयं ---------
Ans-
(क)
त्वं पठसि
(ख)
आवां गच्छावः
(ग)
यूयं पश्यथ
(घ)
अहं लिखामि
(ङ)
युवां
क्रीडथः
(च)
वयं
धावाम
5. उचितपदैः वाक्यनिर्माणं कुरुत –
मम
तव
आवयोः युवयोः अस्माकम् युष्माकम् |
यथा -एषा मम पुस्तिका।
(क)
एतत् -------------------गृहम्।
(ख)
--------------------- मैत्री दृढा।
(ग)
एषः ---------------- विद्यालयः।
(घ)
एषा -------------- अध्यापिका।
(ङ)
भारतम् ----------------- देशः।
(च)
एतानि ------------- पुस्तकानि।
5. Ans-
(क)
एतत मम गृहम्।
(ख) तव मैत्री दृढा।
(ग)
एषः
आवयोः विद्यालयः।
(घ)
एषा युवयोः अध्यापिका।
(ङ)
भारतम्
अस्माकम् देशः।
(च)
एतानि युष्माकम् पुस्तकानि।
6. एकवचनपदस्य बहुवचनपदं ,बहुवचनपदस्य एकवचनपदं च लिखत -
यथा-एष -
एते
(क) सः - --------
(ख) ताः - -------
(ग) एताः - ---------
(घ) त्वम् - ---------
(ङ) अस्माकम् - ---------
(च) तव - ---------
(छ) एतानि - ---------
Ans-
(क) सः - ते
(ख) ताः - सा
(ग) एताः - एषा
(घ) त्वम् - यूयम्
(ङ) अस्माकम् - मम
(च) तव - युष्माकम्
(छ) एतानि - एतत
7. (क) वार्तालापे रिक्तस्थानानि पूरयत -
यथा – प्रियंवदा - शकुन्तले! त्वं किं करोषि ?
शकुन्तला - प्रियंवदे! ----------- नृत्यामि, --------- किं करोषि ?
प्रियंवदा - शकुन्तले! ----------गायामि। किं ----------न गायसि ?
शकुन्तला - प्रियंवदे! ---------- न गायामि। ----------- तु नृत्यामि।
प्रियंवदा - शकुन्तले! किं ----------- माता नृत्यति।
शकुन्तला - आम्, ------------माता अपि नृत्यति ।
प्रियंवदा - साधु, ------------ चलावः।
( ख ) उपयुक्तेन अर्थेन सह योजयत -
शव्दः अर्थ
सा तुम दोनों का
तानि तुम सब
अस्माकम् मेरा
यूयम् वह (स्त्रीलिङ्ग )
आवाम् तुम्हारा
मम वे (नपुंसकलिङ्ग)
युवयोः हम दोनों
तव हमारा
Ans
(क)
यथा - प्रियंवदा -
शकुन्तले! त्वं किं करोषि ?
शकुन्तला - प्रियंवदे! --अहं - नृत्यामि, ---त्वं - किं करोषि ?
प्रियंवदा - शकुन्तले! ---अहं - गायामि। किं ---त्वं -न गायसि ?
शकुन्तला - प्रियंवदे!---अहं -- न गायामि। ---अहं --- तु नृत्यामि।
प्रियंवदा - शकुन्तले! किं -तव --- माता नृत्यति।
शकुन्तला - आम्, ----मम --माता अपि नृत्यति ।
प्रियंवदा - साधु,---आवां --- चलावः।
(ख)
शव्दः अर्थ
सा
वह (स्त्रीलिङ्ग)
तानि
वे (नपुंसकलिङ्ग)
अस्माकम् हमारा
यूयम्
तुम सब
आवाम्
हम दोनों
मम
मेरा
युवयोः
तुम दोनों का
तव
तुम्हारा
Post a Comment
Please do not enter any spam link in the comment box.